(gelezen in: Rabo&Co IJsselmonde-Drechtsteden voorjaar 2020)
Growing a better world together is de missie van de Rabobank. Voor ons hoort het voorbereiden van kinderen op een duurzame toekomst daar als vanzelfsprekend bij. Rabobank IJsselmonde-Drechtsteden steunt daarom de leerlijn GrowWizzKid.
‘Dit vraagt om een duidelijke beleidskeuze’
Weten wat je eet. Zelf telen wat je eet. Zelf het teeltsysteem maken om te telen wat je eet. Kinderen leren het met GrowWizzKid. Landbouwkundig ingenieur Ida Hendricks ontwikkelde het. ‘Deze leerlijn leert kinderen meer over de natuur, ons voedsel en de productietechnieken. Het bijbehorende teeltsysteem bouwt en demonteert een groep zelf. Zo leren ze over hefbomen, katrollen, gereedschappen en meer. Daarna kunnen alle groepen ermee aan de slag. Ze doen bijvoorbeeld een kennisquiz over zaadvermeerdering,
verzamelen zaadjes en kweken ze op. Die combinatie van theorie en praktijk leert hen zelf te ontdekken en te ondernemen: belangrijke competenties voor de toekomst. Van scholen vraagt dit om een duidelijke beleidskeuze, die al 25 scholen hebben gemaakt. Sinds kort zelfs in het voortgezet onderwijs. Vaak met financiële steun van bedrijven als de Rabobank, die ook het belang zien van onderwijs dat aansluit op de eisen van de maatschappij en het bedrijfsleven. Hopelijk volgen er nog veel meer!’
‘Zelf doen: daar worden leerlingen enthousiast van’
‘Groep 7 was trots toen het systeem in elkaar stond. “Dat hebben we toch maar mooi even gedaan” was hun trotse reactie na de ongemerkte techniekles. En dát motiveert ze’, vertelt leerkracht Corien Simpelaar. IKC Het Kristal in Dordrecht is een van de x scholen die van de Rabobank financiële steun kregen om te starten met GrowWizzKid. ‘Groep 5 startte binnen hun voedselproject met het telen van sla en radijsjes. Groep 5/6 zaaide vervolgens kruiden in die passen bij hun thema Middeleeuwen. Allemaal zijn ze enthousiast: ze mogen het zelf doen en zien een klein zaadje na een week al een plantje worden. En het leuke is dat niet alleen de groep dat ziet, maar de rest van de kinderen ook. Het systeem heeft verschillende lagen en het is de bedoeling dat straks alle klassen er gebruik van maken. Daarmee voldoen we dan helemaal aan de kerndoelen natuur en techniek.’
‘Veel boeiender dan alleen leren uit een boek’
‘Hugo kwam voor de kerst trots thuis met de allereerste eindproducten van GrowWizzKid op Het Kristal: radijsjes en een bakje sla. Super leuk’, zegt zijn moeder Iris van Dalsen. ‘Dat vond ik sowieso al toen ik in de nieuwsbrief las over dit initiatief. De combinatie van techniek, natuur, landbouw en het zelf doen spreekt aan en dat hoor ik ook van andere ouders. Ik vind het ook passen bij deze tijd, waarin er zoveel speelt rondom het milieu en de agrarische sector. Zelf had ik ook wel op deze manier les willen krijgen. Het is zoveel boeiender dan alleen iets leren uit een boek. Ik denk ook dat kinderen hierdoor enthousiaster worden voor beroepen in op het gebied van techniek of landbouw. Ik ben benieuwd of dat zo met ons dochtertje Charlotte ook zo werkt. Zij is net gestart op school en mag hopelijk volgend jaar aan de slag als GrowWizzKid.’
‘We gingen echt rennen om te kijken’
‘Normaal vind ik sla niet lekker, maar als je het zelf hebt laten groeien is het wel anders. Dus onze sla heb ik wel geproefd’. Hugo van Dalsen is 9 jaar en zit in groep 5 van IKC Het Kristal. Hij vind veel dingen leuk op school. ‘We mogen hier veel leuke activiteiten doen, bijvoorbeeld GrowWizzKid. Je ziet echt de plantjes groeien. We zaten een keer in de klas en toen kwam iemand vertellen dat de plantjes waren gegroeid. Toen zijn we echt gaan rennen om ernaar te kijken. We hebben er ook veel van geleerd, want we moesten het echt van het begin af aan zelf doen. Zaadjes planten, een soort folie eroverheen, water geven, steeds potten verwisselen en nieuwe aarde erin. Ik heb nu al zin om het volgend jaar weer te doen. Maar dan wortels. Die lust ik wel!’
Meld je aan voor de nieuwsbrief