Op het Dalton Vakcollege in Dordrecht (VMBO BB en Kader) staat de GrowWizzKid weer in elkaar. Sinds eind 2019 is het binnenteeltsysteem voor de tweede keer opgebouwd. Dit gebeurde uiteraard door een nieuwe groep leerlingen. Sjef van den Boom, docent Techniek: “Tijdens de bouw besteden we telkens aandacht aan onder andere materiaalgebruik en hefboomwerking. Ook aan het roze licht, hoe dat is opgebouwd en waar het voor dient. De groene techniek van GrowWizzKid is een mooi verlengstuk van ons onderwijs”.
Kruiden voor in de keuken
Als de leerlingen weer op school les krijgen, gaan de leerlingen opnieuw telen, zaadjes laten kiemen. Op dit moment zijn dat voornamelijk keukenkruiden. Die kunnen de leerlingen later gebruiken bij de HBR (Horeca, Bakkerij & Recreatie) lessen. Wat andere techniektoepassingen betreft, gaat de school nog aan de slag met het bouwen van een smart plantsensor en een watergiftsysteem.
Sjef van den Boom is niet de eerste de beste docent Techniek. Hij is projectleider van Sterk Techniekonderwijs regio Dordrecht en richtte binnen zijn school het ‘Dalton Sciencelab’ op om leerlingen enthousiaster te maken over techniek. Het Sciencelab is een lokaal waar elke leerling zijn talent kan ontdekken, kan en mag doen wat ie wíl doen. Er komen ook leerlingen als ze geen les hebben. “De groene techniek van GrowWizzKid is een mooi verlengstuk van ons onderwijs. In de wijde omgeving is food– en tuinbouwtechnologie in ontwikkeling. Samen met andere docenten binnen HBR en Biologie-Zorg en Welzijn vinden we binnen de bestaande GrowWizzkid lessen interessante koppelingen die goed binnen het bestaande curriculum passen.”
Gezonde inspiratie
“GrowWizzkid was tijdens de eerste lockdown onze inspirator. Omdat de leerlingen toen ook thuis zaten, bedacht het GrowWizzKid team een mooi alternatief doe-programma, de vitamine-C Challenge. We kregen tasjes met gezonde ingrediënten aangeleverd. Daarmee gingen leerlingen thuis aan de slag. Op social media met #vitamineCchallenge, #gezondinlockdown en #daaromdalton deelden de leerlingen hun ontworpen producten. Hierbij was de hele school betrokken, ook docenten maakten lekkere en creatieve dingen. Onze HBR docent meneer Langendijk stal de show. Het project had bovendien een sociaal karakter. Er waren leerlingen die het gerecht maakten voor hun buurvrouw in de zorg. Ook aan ouderen die geen bezoek konden ontvangen werd gedacht.”
De school heeft de tasjes-inspiratie van het voorjaar nu ingezet bij Expeditie Dalton, het introductieprogramma voor groep 8 leerlingen. Zij kregen een tasje met producten uitgereikt voor een vergelijkend warenonderzoek onder verschillende merken. “Ook dat was een groot succes en een voorproefje naar wat wij op school allemaal doen met eten. ”
Meld je aan voor de nieuwsbrief