Samenwerkend welzijnsproject maakt bittere thee zoet
Welzijnsorganisatie DOCK heeft tijdens de lockdown in 2021 samen met GrowWizzKid acht keer een buitenschoolse activiteit georganiseerd op de Maaspleinschool in Utrecht. Een een groepje leerlingen dat extra aandacht verdient ging tóch naar school. Ook na schooltijd wilde DOCK deze groep ook iets aanbieden. In samenwerking met GrowWizzKid hadden de kinderen een leuke activiteit waarbij gezondheid een belangrijk thema was.
(onder het bericht vind je een compilatie-video)
Kinderen zelf aan zet
De insteek was een product te maken met iets dat je zelf kweekt, als vervanger van een minder gezond product. De kinderen hadden zelf vooral veel inspraak over het programma. Dit sluit goed aan bij zowel de GrowWizzKid methodiek als de visie van de Vreedzame School/Vreedzame Wijk, die voor het werk van DOCK als uitgangspunt dient.
Erwin Visee, de kartrekker van het naschoolse programma van GrowWizzKid, vertelt over zijn ervaring:
“We startten het traject met thee drinken en kennismaken. De gesprekken ging over voedselgewoontes in verschillende culturen. Heel leuk, want binnen de groep hadden we vijf verschillende culturen. Wat ondertussen opvallend was, was de grote hoeveelheid suiker die de kinderen in de verse muntthee dronken. Het antwoord op de vraag waarom: ‘Gewoon, omdat we dat altijd zo doen’. En zonder? ‘Te bitter’. We kozen ervoor om samen een alternatief voor deze thee te bedenken en dat te gaan maken.
Tijdens de tweede activiteit zijn diverse kruiden, waaronder munt, ingezaaid in de GrowWizzKid. Dat is het binnenteeltsysteem met groeilicht en eigendom van de Maaspleinschool als onderdeel van een lesmethode.
Een andere keer kwam de GrowWizzKid diëtist op bezoek. Zij bekeek met de kinderen hoe voedselreclames in elkaar steken en hoeveel hierbij “bedenkelijk” is. De kinderen maakten vervolgens zelf een filmpje om te ervaren hoe influencen werkt.
Kweekproces verbinden aan taal
Na de voorjaarsvakantie zijn de kleine plantjes omgepot en introduceerden we diverse muntstekjes met smaakjes: chocolademunt, pepermunt en sinaasappelmunt. Daarbij is geen suiker nodig om het minder bitter te maken! We maakten er etiketten en posters bij. Leerlingen verzonnen leuke namen. Het geweldige was dat kinderen zélf bedachten om plaatjes en icoontjes te gebruiken omdat niet iedereen kan lezen.
Omdat die week een aantal kinderen chips mee had, besloten we de week erna zelf aardappelchipjes te maken. Simpel en een stuk gezonder: Aardappel in plakjes, klein beetje olie, kruiden en afbakken in de oven. Ondertussen was er tijd om te bedenken aan wie de leerlingen hun thee wilden serveren.
Grote betrokkenheid
De voorlaatste week was de grote theeproeverij! Behalve met verschillende muntsoorten hebben de kinderen kennis gemaakt met bijzondere planten zoals colakruid en het natuurlijke zoetstofplantje stevia. Ook is democratisch besloten waar de zelfgemaakte thee zou worden uitgedeeld. Dat werd een groep ouderen in Rivierenwijk en de kinderen die bij de eerste activiteit van de DOCK-bus op het Maasplein komen.
De afsluiting was geweldig, de kinderen hadden een heuse theekraam bij de bus waar tientallen kinderen en ouders op af kwamen. Vol enthousiasme hebben de kinderen verteld wat ze gedaan hebben en HUN thee gepromoot. ‘Thee te koop, GRATIS!’, galmde over het plein. De cacao (chocomunt) en sinaasappelthee waren de favoriet. En het versgemaakte “suiker”water van stevia? Deze opende ogen bij de ouders en leidde naar positieve reacties. Ze wilde hier thuis graag wat mee gaan doen!
De kleine muntplantjes zijn tenslotte uitgedeeld in de wijk om verder verzorgd te worden door de oudere mensen. Zo kunnen ook zij nog van een heerlijke gezonde thee kunnen genieten.”
Door de corona-situatie is er af en toe flink geïmproviseerd in het programma, maar het resultaat mag er zijn en smaakt absoluut naar meer!
Meer weten over dit project? Stuur een berichtje info@growwizzkid.nl
Meld je aan voor de nieuwsbrief