De moderne glastuinbouw staat te ver af van de Nederlandse samenleving. Hoe groenten worden geteeld is te onbekend. GrowWizzKid wil daar verandering in brengen door een kas in de klas. Als het aan initiatiefneemster Ida Hendricks ligt, haalt elke basisschool dit lesconcept binnen de schoolmuren. Leerlingen leren zo niet alleen over natuur, techniek en gezonde voeding, maar ervaren gelijk hoe divers de hedendaagse tuinbouw is.
Zoals zo vaak bij goede ideeën komt het ontstaan van GrowWizzKid uit een persoonlijke levenservaring. “Eén van mijn kinderen is dyslectisch. Hij leert door het te doen en niet de gehele dag boven een boek of beeldscherm te hangen”, vertelt Ida Hendricks, afgestudeerd als landbouwkundig ingenieur, over het ontstaan van GrowWizzKid. “Ik was al bezig voor een schoolmoestuinproject van Spar op het vlak van teeltadvies en dacht: als we nu eens proberen de schooltuin de klas in te krijgen. Op een manier die ook écht laat zien hoe het in de professionele tuinbouw werkt.
Ik heb toen samen met onderwijskundigen een lesconcept ontwikkeld. Kinderen leren en ontdekken zelf hoe groente groeit en wat de verschillen zijn tussen een moestuinhobby en een professionele hightech teelt. Ze leren verder ook over de herkomst van gezonde voeding en eten daarna beter groenten. Het lesconcept brengt jonge kinderen ook 21ste-eeuwse vaardigheden bij. Zij gaan na hun twintigste banen bekleden die er nu misschien nog niet zijn. Jonge kinderen moet je daarom vaardigheden leren, zoals samenwerken, communiceren en problemen oplossen. Met GrowWizzKid leren ze dat allemaal.”
Gave sector
Voor Hendricks speelt ook mee om de moderne glastuinbouw in de klas te krijgen. Zij vindt dat deze voor de Nederlandse economie belangrijke sector te onbekend is, terwijl het tot de modernste ter wereld behoort.
Meld je aan voor de nieuwsbrief